Annie

Where to begin?
 
(view from my building's terrace)
 
Jag tänkte att det kunde vara bra att skriva ett slags introduktionsinlägg till de som ramlat in på min blogg som inte vet så mycket om mig eller vad jag har framför mig.
Jag startar nu mitt tredje år på JTH i Jönköping varav den första terminen kommer spenderas i Singapore som utbytesstudent. Jag visste redan när jag började plugga i Jönköping att jag ville plugga utomlands igen och det var absolut en av anledningarna till varför jag valde JU från början. Min tanke var egentligen att jag skulle åka till Australien eller tillbaka till USA (där jag pluggat på college innan) på utbytestermin men efter mycket tänkande fram och tillbaka så valde jag ändå Singapore som mitt förstahandsval. Eftersom jag redan varit i USA och Australien så kände jag att det skulle vara roligare att se något nytt. Innan jag började plugga i Jönköping så var jag och min kompis Louise på backpackingresa genom Asien vilket var något av det bästa jag gjort och därför har jag också velat åka tillbaka. Singapore var ett av de ställena som vi inte besökte under vår resa så nu är jag jättetaggad på att få se ett nytt land och uppleva ny kultur.
 
Terminen startar imorgon, 13 Augusti, och pågår till första veckan i december. Min biljett tillbaka till Sverige är just nu bokad till strax innan jul, men är å andra sidan ombokningsbar så beroende på hur jag känner när det närmar sig så kanske jag stannar längre för att resa runt lite. 
 
Universitetet som jag ska plugga på är Nanyang Technological University (NTU) och är ett av de ledande universiteten i Asien. Vilka kurser jag ska läsa vet jag inte än men det kommer iallafall vara inom det ämne som jag pluggar - Grafisk design & webbutveckling, samt någon strökurs förmodligen.
 
För tillfället håller jag fortfarande på att ta in alla intryck men gör det bästa jag kan för att känna mig hemma. Campus är sjukt stort och trots att jag har mitt boende på campus så kommer jag behöva åka buss till de olika skolbyggnaderna och föreläsningssalarna. Någon inspark har de tyvärr inte ordnat åt oss exchange students så det är lite stressamt att lära känna människor just nu, samt att förstå sig på hur det akademiska fungerar (jag är bara godkänt till en kurs en så länge och behöver 4st till..). Men förutom stressen av att vara ny och oförberedd så trivs jag ändå sjukt bra och jag är supertaggad på denna termin!
 
----
 
[Engligh]

I thought it might be useful to write some kind of introduction to those who just found my blog who don't know much about me or what I am up to right now.

I'm now starting my third year at JTH in Jönköping of which the first semester will be spent in Singapore as an exchange student. I already knew when I began to study in Jönköping that I wanted to study abroad again and that was definitely one of the reasons why I chose JU from the beginning. My initial thought was that I wanted to go to Australia or back to the USA (where I studied at college before) for my exchange, but after much thinking back and forth, I chose Singapore as my first choice. Since I have already been in the US and Australia, I felt it would be more fun to see something new. Before I started to study in Jönköping, me and my friend Louise were on a backpacking trip through Asia, which was one of the best things I've done, and therefore I also knew I wanted to go back. Singapore was one of the places we didn't visit during our trip so therefore I'm now super  excited to see a new country and experience new cultures.

 

The semester will start tomorrow, 13 August, and will continue until the first week of December. My ticket back to Sweden is currently on the 21st of december, but since I made the ticket re-bookable I might stay longer to travel around a bit depending on how I feel when it's time.

 

The University I'm attending is Nanyang Technological University (NTU) and it's one of the leading universities in Asia. Which courses I'm going to take is still unclear, but it will be within my major - Graphic design & web development, with maybe one or two exceptions.

 

At the moment I'm still overwhelmed by all the new impressions but I'm doing the best I can to make myself feel at home. Campus is huge and even though I'm having my accommodation on campus, I'll have to take a bus to the different school buildings and lecture halls. Sadly, they didn't organize a kick off or similar for exchange students so it's a little stressful to get to know people right now, as well as to understand how the academic stuff works (I'm only registred for one course atm and need 4 more ..) . But besides the stress of being new and unprepared, I'm still enjoying myself in Singapore and I'm very excited for this semester to start!

 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress