Annie

Add/drop period
 
 

Hallå folket! 

Jag har varit här i nästan en vecka nu och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det känns som en lång eller kort tid. Å ena sidan så känner jag mig fortfarande ganska lost, både på campus och i livet. Men å andra sidan så har jag definitivt börjat känna mig mer hemma nu pga att jag att lära känna fler människor, fixat allt det praktiska och listat ut hur transportmedlen funkar. Jag känner mig inte alls lika osäker längre och jag har till och med tagit mig tid att gå till gymmet de senaste två dagarna (vilket betyder att den värsta inre stressen är borta). 

 

Det har hänt så himla mycket de senaste dagarna och på så sätt känns det som jag varit här ett bra tag längre än en vecka. Jag har firat nationaldagen i city vid marina bay, varit på informationsmöte, besökt gardens by the bay och sett de olika ljusshowerna, varit på rooftop pool party, gått på bio och idag även besökt Chinese Gardens. Förutom allt det roliga jag gjort har jag också lagt ner mycket tid på att fixa allt med skolan, alla kurser och sånt. Skolsystemet här gör en sjukt stressad med tanke på att jag bara är registrerad till en enda kurs just nu när jag behöver sex stycken egentligen. Den här perioden kallas ‘add/drop period’ och handlar om att ‘fightas’ för sina kurser typ. Jag är alltså på väntelistan till alla fem extra kurser som jag behöver och endast om det finns extra plats eller om någon droppar av så har jag möjlighet att få dem platserna. Och vissa kurser har 40+ personer på väntelistan så det känns sjukt oklart om jag kommer kunna få ihop mitt schema just nu… Därmed så stressar jag egentligen mer över skolan nu än själva livet. 

 

Anyway, jag uppdaterar hur detta går så småningom. Tills dess, njut av bilderna!

—----

 

Hello peeps! 

I’ve almost been here a week already and I can’t decide if it feels like a long or short time yet. On one hand, I still feel kind of lost, both on campus and in life. On the other hand, I’ve definitely made myself feel much more at home by meeting more people to hang out with, fixing all the practical stuff, and by exploring the campus, city and transportation systems. I don’t feel as insecure anymore and I’ve even made time to go to the gym these last two days (which means I’m quite relaxed). 

 

There’s been so much going on lately and in that sense it feels like a long time ago since I arrived. I’ve celebrated the national day in the city by the marina bay, had orientation day, visited the gardens by the bay and watched the light shows, been to a rooftop pool party, visited the cinema, and today I went to the Chinese Gardens. Besides all the fun stuff I’ve also taken care of the scheduling of school classes, applying for courses etc. The school system here is extremely stressful as I am only registered for one single course atm. I need six courses to get full credits and for the next two weeks it’s what they call it ‘the add/drop period’. This means that I’m basically waitlisted for all the courses I need and only if there’s extra space or someone drops out of class I get a chance to grab that spot. And some courses has 40+ people in the waitlist… So instead of stressing too much about life I’m now stressing over the academic stuff. 

 

Anyway, I’ll update how it all goes soon. Until then, enjoy the photos!

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress